Od 20 - 27 września 2025 parafianie modlą się do Matki Bożej Łaskawej - Patronki Warszawy i Strażniczki Polski.
AKT ZAWIERZENIA MATCE BOŻEJ ŁASKAWEJ:
"Matko Słowa Wcielonego, Pani Łaskawa, miej w opiece Warszawę, jej mieszkańców i całą naszą Ojczyznę! Strzeż obecności Twojego Syna w sercach wszystkich ochrzczonych, aby pamiętali zawsze o swej godności ludzi odkupionych krwią Chrystusa, wezwanych do ufności Bogu i do służenia z miłością człowiekowi.
Wypraszaj, Maryjo Twojemu ludowi wytrwałość, której potrzebuje, aby mógł pełnić wolę Ojca niebieskiego i dostąpić spełnienia obietnicy zbawienia. Niech pod Twoją opieką ziarno świętości, tak bogato posiane na polskiej ziemi, stale się rozwija ożywiane łaską Ducha Świętego i wydaje obfite owoce w kolejnych pokoleniach. Amen"
/Jan Paweł II, Warszawa, 13 czerwca 1999 roku/
MATKA BOŻA ŁASKAWA - HISTORIA OBRAZU
Kult Matki Bożej Łaskawej rozpoczął się we Włoszech na początku XV w. W 1410 r. w Faenzy w północnych Włoszech przeor klasztoru dominikanów szerzył ten kult, aby ratować ludność miasta od zarazy. W mieście tym Joannie a Costumis ukazała się Matka Boża w złotej sukni i błękitnym płaszczu, która w uniesionych dłoniach trzymała złamane strzały gniewu Bożego. Matka Boża żądała powszechnego postu i trzydniowych procesji pokutnych, które biskup Sylwester de Casa zarządził w Faenzy. Niedługo po tym zaraza ustała. Pierwszy włoski wizerunek Madonny Łaskawej (w oryginalnym języku włoskim - Madonna delle Grazie) został wykonany techniką freskową ok. 1410 r. w gotyckiej świątyni dominikanów w Faenzy według wizji Joanny a Costumis. Od tamtego czasu Faenza stała się głównym ośrodkiem kultu Matki Bożej Łaskawej. Pijarzy przenieśli ten pobożnościowy kult do Polski. Pierwszy rektor warszawskiego konwentu pijarów, o. Hiacynt Orselli SP (urodzony w okolicach Faenzy) chciał pobudzić w Polsce cześć dla Dziewicy Łaskawej by zyskać jej opiekę nad Warszawą. Zamówił on duży obraz NMP Łaskawej, który był inspirowany pierwszym wizerunkiem - freskiem Madonny Łaskawej z 1410 r. i odwzorowywał jego główne motywy. W dniu 24 marca 1651 r. w obecności nuncjusza papieskiego arcybiskupa Jana de Torres obraz został uroczyście wprowadzony do drewnianego kościoła pw. Świętych Prima i Felicjana przy ul. Długiej (gdzie obecnie stoi katedra polowa) i ukazany ludowi Warszawy. Nuncjusz w obecności pary królewskiej odczytał bullę papieża Innocentego X ustanawiającą święto Mater Gratiarum Varsaviensis na drugą niedzielę maja.